Piszą o nas w Kurierze Sołeckim
Podsumowanie realizacji projektu: wywiad z Ewą Solnikowską, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Kobylnicy
Jakie konkretne działania edukacyjne podejmowane są w ramach tego projektu?
W ramach projektu odbyło się bardzo dużo działań edukacyjnych. Jednym z nich było utworzenie grupy 25 uczniów, która uczestniczyła w zajęciach prowadzonych od września 2023 roku do końca maja 2024 roku. Zajęcia odbywały się w pracowni OZE z wykorzystaniem zakupionych pomocy. Uczniowie „Słonecznej drużyny” brali udział w wyjazdach edukacyjnych do placówek i instytucji, które wykorzystują i promują odnawialne źródła energii. Równolegle nauczyciele prowadzili lekcje dotyczące odnawialnych źródeł energii według wcześniej przygotowanych scenariuszy. Lekcje te były prowadzone w klasach na wszystkich poziomach edukacyjnych. Koniecznie należy też wspomnieć o licznych konkursach plastycznych organizowanych przez szkołę, w które zaangażowane były szkoły z całej gminy.
W jaki sposób eko pracownia wpływa na budowanie świadomości ekologicznej wśród uczniów oraz społeczności szkolnej?
Powstanie pracowni umocniło w uczniach i społeczności szkolnej świadomość, że człowiek jest integralną częścią przyrody, zależną od niej i oddziałującą na nią. Uczniowie bardzo często deklarują niepokój i obawy o nadmierną i niszczącą eksploatację dóbr natury, nie tylko w skali światowej, ale również w obrębie swojego miejsca zamieszkania. Pracownia OZE pozwoliła wielu osobom uzmysłowić sobie, że mamy realny wpływ na zmiany zachodzące wokół nas, że możemy je powstrzymać lub spowolnić, dokonując mądrych wyborów.
Czy uczniowie chętnie angażują się w projekty związane z odnawialnymi źródłami energii?
Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele szkoły bardzo chętnie angażują się w projekty związane z odnawialnymi źródłami energii. Świadczy o tym liczba uczniów biorących udział w konkursach i akcjach organizowanych na terenie szkoły i gminy.
Jakie rady dałby Pani innym szkołom, które chciałyby stworzyć własną eko pracownię i edukować uczniów w kierunku ochrony środowiska?
Przede wszystkim warto poszukiwać grantów i pozyskiwać fundusze zewnętrzne na realizację tych zadań. Myślę, że żadnej szkole nie udałoby się utworzyć tak bogato wyposażonej pracowni, w pełni zabezpieczającej możliwość prowadzenia zajęć w formie warsztatowej z własnego budżetu. Edukacja w zakresie ochrony zasobów przyrody w pełni zasługuje i powinna być traktowana jako priorytet zważywszy na przyszłość naszą i kolejnych pokoleń. Zmiany zachodzące w przyrodzie dokonują się w błyskawicznym tempie, a ich skutki odczuwamy coraz bardziej. Edukacja dzieci i młodzieży w tym obszarze jest koniczna i nie może czekać.
Jakie korzyści edukacyjne przyniesie laboratorium uczniom?
Utworzenie pracowni pozwoliło przede wszystkim na zakup pomocy edukacyjnych, bez których rozwijanie świadomości i postaw proekologicznych u uczniów byłoby niemożliwe. Pracownia jest dostępna dla wszystkich uczniów w naszej szkole. Dzięki temu już na poziomie klas młodszych można realnie edukować uczniów i wdrażać nawyki i wzorce sprzyjające właściwym postawom wobec kryzysu klimatycznego i zagrożeniom związanym z wyczerpaniem odnawialnych źródeł energii.
Jakie umiejętności praktyczne uczniowie zdobyli/zdobędą dzięki pracy w laboratorium?
Podnoszenie świadomości ekologicznej i konieczność adaptacji do zmian klimatu to główne cele przyświecające idei powstania pracowni OZE. Odnawialne źródła energii to jedyna alternatywa dla paliw kopalnianych, która może zatrzymać wzrost efektu cieplarnianego na świecie. Stąd tak ważne, aby już od wczesnych lat nauki uczniowie zdobywali wiedzę na temat mechaniki działania i sposobu ich wykorzystania. Zakupione zestawy doświadczalne pozwalają w praktyce odkrywać różne sposoby pozyskiwania zielonej energii. W prosty sposób pokazują proces nie tylko produkowania, ale również gromadzenia i użytkowania energii. Uczniowie potrafią konstruować modele solarne oraz silniki na energię elektryczną, zdobywając praktyczną wiedzę na temat tworzenia połączeń równoległych i szeregowych. Poznali technologie działania ogniwa paliwowego i wytwarzania z jego pomocą wodoru, który zostaje wykorzystany jako napęd pojazdu. Badali również sposób pozyskiwania tlenu i wodoru z wody, co zapewnia generowanie energii i napęd bezemisyjny, pokazując przy okazji działanie elektrolizera odwracalnego ogniwa paliwowego. To tylko nieliczne umiejętności praktyczne, których zdobycie umożliwiła nauka w pracowni OZE.
Jakie są plany na rozwój laboratorium w przyszłości?
Pracownia ma w dalszym ciągu spełniać swoje zadanie, jakim jest podnoszenie świadomości ekologicznej oraz zdobywanie wiedzy u uczniów. Ma być miejscem częstych spotkań, szkoleń i wymiany doświadczeń nie tylko naszych uczniów, ale całej lokalnej społeczności szkolnej. Chcemy, aby skupiała młodych aktywistów ekologicznych.
Piszą o nas w Kurierze Sołeckim